måndag 4 januari 2016

Kunden har alltid rätt ?

I receptionen på Sunwinganläggningen som vi bor i så finns det alltid någon/några som tjänstgör dygnet runt.De som arbetar där måste ha gått en kurs i hur man hanterar dumma, idiotiska,besvärliga,krångliga och tjatiga hotellgäster.
Jag gick dit för att få info om busstider och fick plats 3 i kön." du har plats 3 i kön, du behåller din plats, det är snart din tur " har man ju hört otaliga gånger när man ringt upp någon kundtjänst.
De 2 som stod före mig i kön är nog snabbt klara tänkte jag.Jo, tjena ! Efter 10 minuter hade jag nästan gett upp men förstod av receptionistens svar att det fanns inget mer att tillägga.
Kvinnan hade med sig en vit tv-tryckare och ville byta den mot en svart " eftersom tv´n är svart så måste jag ha fått fel tv-tryckare" Fungerar den inte frågade receptionisten,Jo svarade kvinnan, men jag förmodar att det finns någon annan gäst som har en vit tv och en svart tv-tryckare och då kan vi ju byta med varandra.Efter att ha försökt övertala kvinnan ett antal ggr att det spelar ingen roll vilken färg det är på tv-tryckaren så sa receptionisten " jag noterar ert önskemål och hör av mig om gästen med den svarta tv-tryckaren hör av sig till oss, vi kan inte gå runt bland 250 hotellgäster och kontrollera vilken färg de har på sina tv-tryckare".Ja, va bra sa kvinnan,då går jag hem och hoppas att ni ringer till mig på lägenhet nr 442.

Nästa kökund var en äldre herre." Vad kan jag hjälpa er med " sa receptionisten.Jo jag bodde förra gången i rum 303 och nu fick jag rum 305.Det är visserligen samma typ av lägenhet men den är spegelvänd och vi tycker att det känns så konstigt.Frugan går ex. in i garderoben när hon skall gå på toaletten.Tyvärr så går det ej att ordna sa receptionisten för där bor redan ett par som kom ner 2 veckor före er och skall stanna till den 31 mars.
Dom kanske inte bryr sig så mycket vilket håll deras rum ligger så ni kanske kan fråga om dom har något emot att byta lägenhet med oss föreslog mannen.Jag tror bestämt inte att de vill flytta alla sina saker enbart för att byta rum med er sa receptionisten som nu började verka lite irriterad över att ha fått 2 idioter efter varandra i kön. Kan ni inte säga till dom att dom av misstag fick fel rum vid incheckningen anförde den gamle mannen och tyckte säkert att han hittade rätt orsak att få igenom sitt önskemål.
Neeejjjj det tänker vi inte göra sa den högröda receptionisten.Mannen började förstå att han förlorat
kampen.Det värsta av allt var säkert att han lovat sin hysteriska fru " jag går ner och säger till att vi skall byta lägenhet till 303" Att komma hem med det negativa beskedet skulle säkert medföra otrevligheter framöver.

När det var min tur så kunde jag inte hålla mig från att fråga; Förra året så åkte vi en blå buss till Paralimni, nu kom det en röd buss med samma bussnummer.Varför kan vi inte åka med samma buss som förra året ? Jag sa det med ett leende så hon förstod att jag skämtade.
Jag ringer bussbolaget och ber dom bara köra med blåa bussar,är det OK frågade hon och skrattade.
Det var nog en välgärning från min sida så att hon fick släppa ner axlarna ett tag och pusta ut.
Jag fick min turlista och kände att jag hade gjort dagens goda gärning.
Kunden har inte alltid rätt.Nån gräns för vad man skall tolerera som servicemänniska måste det finnas.


Gårdagens fysiska strapats var en 2 timmars promenad upp till vår gamla hotellanläggning för att hämta vår kvarlämnade väska med stekpanna,kastrull,knivar m.m., men de skulle först öppna hotellet förrän senare i veckan så vi fick återvända tomhänta.Vi gick i alla fall förbi våra gamla kompisar på Restaurang Eleana och fick en omelett + grekisk sallad samt en kall öl.De var glada att vi var tillbaka
och hoppades på många besök under de kommande månaderna.Vi orkade inte gå hela vägen hem efter dagens långlånga promenad så vi tog en taxi,Det visade sig vara Maya´s son som körde taxin,Maya träffade vi förra året, hon var från Bulgarien och körde taxi härnere.Pratsam till tusen, det var säkert anledningen att sonen blev likadan.
Förkylningen sitter i för oss bägge så det blev en lugn tv-kväll i lägenheten.

2 kommentarer: